Priser kan være en lidt svær én; for mig i hvert tilfælde.
Det er ikke en nem opgave: At sætte en pris på noget, som er konstant foranderlig. Der er ikke to værker, som er ens.
Først er der her et link til nogle vejledende “fra”-priser, som kan give dig en ide om, hvor langt budgettet rækker, men for at være helt sikker anbefaler jeg, at du sender mig en besked og vi kan få en mere præcis snak. https://www.tonsgaard.dk/priser-fra/
Og hvordan kommer jeg så frem til en pris? Lad mig prøve at forklare mine tanker, når jeg skal give dig et tilbud.
Materialer er nok den simpleste del (det kan beregne ud fra overfladens størrelse og fra malingens pris; simpelt), men det er ofte også den mindste del af de samlede udgifter.
En kunstner er – som andre selvstændige håndværkere – ansvarlig for alting selv. Der skal betales til erhvervsforsikring, pension, ferieopsparing, sygeforsikring/opsparing og meget mere. Der er udgifter til lokaler og/eller transport og der skal betales for en revisor og advokat; med mindre man er så heldig at tid og evner til at håndtere den del selv.
Ligesom andre håndværkere resulterer dette i en høj timeløn, men efter alle udgifterne er betalt, er den faktisk ofte mindre end den, man ville få som ansat. Til gengæld får man som selvstændig andre mere følelsesmæssige og fleksibilitets behov dækket, men lad os holde fast i pengene.
Det er opgavebeskrivelsen, som fastsætter prisen. Timer kan oftest beregnes ud fra værkets størrelse, materialevalg og underlag. Her kan mange faktorer, der kan have indflydelse på prisen:
- Lærred, vægmaleri, digital kunst, undervisning, projektbeskrivelse og skitsearbejde eller noget helt andet…
- Materialer – der er stor prisforskel mellem indendørsmaling og fx glasmaling.
- Udstyr – Hvis værket er på en stor gavl op til tredje sals højde, så skal der specialiceret udstyr til, at kunstneren kan arbejde sikkert.
- Deadline – En haste opgave kræver ofte, at andre opgaver bliver midlertidigt sat i bero, så husk at være i god tid. Det sparer penge!
- Tilgængelighed – Kan kunstneren arbejde indenfor normale arbejdstider uden at være i vejen for lokalets daglige brugere eller hjemmets beboere?
- Transport – Normalt er transporten inkluderet, men der kan være situationer, hvor der er ekstra udgifter: Dette kan være ved ikke-brofaste øer, udenfor Danmarks grænser eller ved større projekter, hvor kunstneren skal frem og tilbage til lokation flere gange.
- Pre-designet motiv? – fx et bryllupsbillede eller foto af barndomshjemmet? Er design og skitse en del af opgaven?
Og så videre… og så videre…
Der er mange faktorer, der spiller ind, når jeg skal fastsætte en pris, så jeg vil anbefale, at du samler inspirationsbilleder, overvejer størrelse/placering og prøver at sætte nogle ord på, hvad det er du ønsker. Så sender du det til mig og jeg sætter en cirka pris på værket. Det vil give dig mulighed for at vurdere om det ligger indenfor dit budget inden vi arbejder videre og der følger ikke en regning med for denne del.